Dades generals. Dona i
ocell és una escultura de Joan Miró (Barcelona,
1893 – Palma de Mallorca, 1983) realitzada l’any 1983. És una
escultura exempta que tracta un tema al·legòric. Està realitzada en formigó i
ceràmica, i mesura 22m d’alt x 5,29m de diàmetre. És d'estil Surrealista i es troba al Parc Joan Miró (antic escorxador), a Barcelona.
Anàlisi formal i estilístic. Dona i
ocell és una escultura de dimensions
colossals, realitzada en formigó i ceràmica. L’opacitat i la grisor del formigó amb que està feta té el contrapès d’una
rica ornamentació ceràmica de trencadís amb tessel·les de colors primaris i
secundaris (grocs, vermell, blau i verd). Els colors brillants que reflecteixen la llum solar fan més impressionant el conjunt.
Està formada per tres elements
sobreposats. En un primer lloc, hi ha una enorme estructura vertical buidada i
de formes arrodonides amb una evident aparença fàl·lica. A sobre, en
perpendicular a l’estructura vertical, hi ha un tub cilíndric lleugerament desviat
respecte l’eix central. Finalment, una mitja lluna corona l’escultura.
Encara que
l’estructura sigui de formigó, pesada i voluminosa, l’autor aconsegueix
aportar sensació de lleugeresa i de moviment gràcies al
joc gravitatori que creen els elements que la coronen.
L’obra és d'estil Surrealista. Estil descrit per André Breton en el primer Manifest Surrealista (1924): “automatisme psíquic pur per mitjà del qual s’intenta expressar el funcionament real del pensament”. En aquesta obra destaca l’ús de símbols abstractes
que sorgeixen de l’inconscient i són representats de manera fluïda (sense
mètode, sense raó).
Tema, funció i significat. Dona i
ocell forma part d’una trilogia d’obres que Miró
va regalar a la ciutat de Barcelona. L’objectiu és donar la benvinguda als
visitants de la ciutat que arriben per via aèria (mural ceràmic de
l’aeroport del prat), per via marina (mosaic del Pla de l’Ós, a les Rambles) i
per terra (l’escultura). El parc on està situada ocupa l’espai de l’antic
escorxador de Barcelona, entre l’estació de Sants i la Gran Via,
portes d’entrada a la ciutat amb ferrocarril i carretera.
Malgrat que el
títol suggereix una lectura figurativa, l’obra és un exemple clar de l’univers
iconogràfic desenvolupat per Joan Miró al llarg de la seva trajectòria.
L’artista estableix una connexió entre el món masculí (forma fàl·lica) i
l’univers femení (enorme incisió negra vertical que suggereix el sexe femení).
L’escultura es
converteix en un tot hermafrodític, coronat per un cilindre que segons alguns
crítics podria suggerir la forma d’un nadó totalment enfaixat. Aquesta imatge
és coronada per un ocell (lluna creixent) que dóna un to poètic a l’escultura
(comunicació realitat humana amb els astres). Més
enllà del significat iconogràfic, l’obra mostra una funció urbana
vinculada a la projecció de la ciutat com a destinació turística.
L’obra de Joan Miró
és una de les més originals de l’art contemporani gràcies a la seva particular
iconografia. La seva aportació al Surrealisme va ser de les més importants per
la relació que va establir entre la llibertat creativa i l’inconscient. Va
rebre la influència de Masson i Kandinsky. Les formes orgàniques i el to poètic
de Jean Arp van deixar la seva empremta en algunes de les seves escultures. A més a més, per a aquesta obra en concret, Miró es va inspirar en una
ceràmica de metre i mig que havia fet el 1954 i que es va trencar, així com
també amb el costum romà de gravar un membre erecte a les portes d’entrada de les ciutats, per desitjar salut i força als qui arribaven.
OM
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada