Esquema d’anàlisi d’una obra
escultòrica
1. Fitxa tècnica (dades generals)
1.1. Títol
1.2. Autor
1.3. Cronologia
1.4. Tipologia
1.4.1. En relació al volum: Escultura exempta
(embalum rodó). Relleu (alt, mig, baix)
1.4.2. En relació a la forma de representar la
figura humana: Bust. Eqüestre. Jacent. Dempeus. Orant. Sedent. Grup.
1.5. Tema: religiós, mitològic, costumista...
1.6. Mides aproximades
1.7. Localització
1.8. Estat de conservació (si cal)
2. Context històric i cultural
3. Anàlisi formal i estilístic
3.1. Materials (marbre, fang, fusta, pedra...), eines i
tècnica escultòrica (buidatge, modelatge, talla, assemblatge...)
3.2. Textura (la qualitat de la superfície: llisa, rugosa,
porosa...). Elements afegits (vestits, joies, llàgrimes de resina...)
3.3. Cromatisme: natural (el del propi material) o
aplicat (policromia, daurats...)
3.4. Llum: la procedència (natural o artificial) i la seva
projecció sobre la superfície escultòrica (frontal, lateral, contrallum,
lateral...)
3.5. Composició (la disposició dels elements que integren
l’obra)
3.5.1. Simétrica (hi ha un eix central imaginari
respecte del qual les formes resulten disposades de manera especular). Asimétrica.
3.5.2. Estàtica (fa la impressió d’immobilitat).
Dinàmica. Recursos utilitzats per crear o no la sensació de moviment:
contrapposto, forma serpentinata...etc.
3.5.3. Unifacial (l’obra s’ha realitzat per ser
observada des d’un únic punt de vista). Multifacial.
3.5.4. Línies mestres. Geometria de la composició:
piramidal, cilíndrica...
3.5.5. Si es tracta d’un relleu: diferents plans,
profunditat.
3.6. Relació amb el marc arquitectònic i urbanístic.
3.7. Estil: característiques formals que permeten identificar
l’obra amb un estil (renaixentista. barroc. rococó....) i amb un autor
determinat.
4. Funció, tema i significat
4.1. Funció de l’obra: religiosa, política...
4.2. Tema (iconografia): identificació de la font i de
les figures representades
4.2.1. Font de procedència (Bíblia, Metamorfosis
d’Ovidi....)
4.2.2. Descripció i identificació de personatges i
escenes
4.3. Significat (iconologia): l’obra s’ha de relacionar
amb el context històric i les circumstàncies personals de l’escultor i del
client (qui encarregà l’obra? amb quina intenció?) per poder entendre el seu
significat profund.
4.4. Antecedents (models) i influències posteriors
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada