Porta del Paradís |
Al concurs van acudir molts artistes, però
només set van arribar fins al final. El jurat, compost per vint-i-quatre
persones, va emetre el veredicte l’estiu del 1402: l’elegit era Lorenzo
Ghiberti. La seva proposta era més fidel al text bíblic... i costava menys
diners que la de l’altre finalista, Filippo Brunelleschi, argument de pes
tractant-se d’homes de negocis. Per al jove Lorenzo, de només vint-i-quatre
anys, era un premi extraordinari perquè suposava passar de simple orfebre a
escultor reconegut. A canvi, va haver d’adaptar-se al model de la primera porta
realitzada en estil gòtic per Andrea Pisano entre el 1330 i el 1336.
Porta del Paradís |
En aquells moments Ghiberti era un
triomfador, ric i famós a tot Itàlia. Aquest reconeixement li va permetre
alliberar-se de les exigències dels seus mecenes i accelerar un canvi
substancial en la història social de l’art europeu. A partir d’ell tots els
mestres del Renaixement tindrien un camp més ampli per donar via a la
inspiració i desenvolupar les seves capacitats. Es va plantejar una obra
decisiva, no només en l’aspecte formal sinó també en el creatiu. De moment, va
reduir el nombre de baixos relleus dels vint-i-vuit del seu treball anterior a
deu, de manera que va poder fer-los més grans. Va ordenar les escenes
cronològicament d’esquerra a dreta i de dalt a baix començant amb Adam i Eva i
concloent amb Salomó i la reina de Sabà. Entre totes dues, l’embriaguesa de
Noè, Esaú i Jacob, Moisès rebent les Taules de la Llei, Josep delatat pels seus
germans o Josuè i la caiguda de Jericó.
Porta del Paradís |
Tant a la porta de Pisano com a la primera
del mateix Ghiberti, totes les figures eren de la mateixa mida amb
independència de la seva posició, i per aquest motiu no tenien profunditat
espacial. Això no podia continuar d’aquesta manera. “Després de molta feina -va
escriure temps després- vaig canviar el meu criteri i vaig decidir que les
figures més pròximes es veiessin més grans i que les més allunyades tinguessin
una talla més petita, tal com les mostra la realitat”. [...]
Font: Joan-Lluís Palos i Francesca Regni. Si
el paradís té portes. La Vanguardia, 5 juny 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada