Dades
generals. L’obra, El dinar
campestre, va ser pintada per Édouard Manet l’any 1863. Està relitzada a
l’oli sobre tela i és de temàtica costumista. D’estil preimpressionista, les seves mides són 2,08 x 2,64 m. És troba al Musée d’Orsay, Paris.
Descripció
tècnica i anàlisi formal. L’obra està pintada a l’oli
sobre tela. Predominen el colors verdosos, amb diferents tonalitats, a més
del blanc trencat (blanc amb una mica de groc o marró clar), el groc i el negre.
Utilitzant diverses tonalitats del verd, Manet
pinta les ombres dels arbres i aconsegueix donar la sensació de transparència
al rierol del fons. El clarobscur no existeix i les figures tenen poc volum. Per aquesta raó i per la definida línia amb que ressegueix els cossos,
l’obra resulta molt plana. El pintor realista Gustave Courbet va comparar
aquestes figures amb “una baralla de cartes”.
Fragment del gravat de Raimondi |
Es tracta d’una composició que s’estructura
a partir de tres zones horitzontals: a
baix, la zona del cistell i les robes; al mig, els dos homes i la noia nua que
conversen; i al fons, el rierol amb la segona noia. És una composició
dinàmica, diferents personatges evoquen al moviment, com la noia que s’ajup al
fons o l’home amb el barret que allarga la mà; i poc unitària, ja que els
personatges no es relacionen entre ells, ni tan sols es miren.
Aquestes tres escenes queden incloses
en un triangle compositiu, els vèrtexs del qual es troben al cistell, a la
virolla del bastó de l’home de la dreta, i al petit ocell que hi ha a dalt de
tot. El punt de fuga es troba al petit tros de cel situat a la part alta de la
tela. Manet trenca amb la perspectiva tradicional utilitzant unes proporcions
no massa rigoroses.
És difícil de classificar El dinar campestre dins d’un estil
determinat. En part realista, perquè el pintor tan sols registra el que la seva
retina veu, sense cap interpretació ni idealització dels cossos, del
paisatge...; a més tracta elements de la realitat més quotidiana, no pas grans
homes ni grans fets, i menys un tema mitològic. En part impressionista, perquè
utilitza una tècnica de pinzellades breus, soltes i juxtaposades; a més les
ombres no són creades amb el color negre sinó amb diferents tonalitats del verd.
Ticià. Concert campestre |
Tema,
funció i significat. El
dinar campestre, intitulat inicialment El bany, reflecteix una escena
costumista en la que se’ns mostra el germà del pintor, Eugène Manet, amb un
bastó a la mà i barret; l’escultor holandès i futur cunyat de Manet Ferdinand
Leenhoff; la model per excel·lència del pintor, Victorine Meurent, que mira
insolentment a l’espectador; i, probablement, la germana de Leenhoff i esposa de Manet,
Suzanne, que es mulla dins el rierol.
Manet es va inspirar en dues grans
obres per a crear la seva composició: en un gravat de Marco Antonio Raimondi
sobre el El judici de Paris de Rafael
i en el Concert campestre de Ticià.
Del primer, copia la postura dels personatges: tres persones que conversen, una
d’elles una noia nua. Pel que fa a la segona obra, Manet desenrotlla una escena
similar: dues dones despullades acompanyades de dos cavallers en una clariana
del bosc.
Aquesta obra va ser presentada en el
Saló de París de 1863 celebrat al Palau de la Indústria. El jurat, però, la va
rebutjar al·legant que la provocadora dona despullada era una escàndol. Per què
va sorprendre tant un nu? Els artistes havien representat moltes vegades dones
despullades, però amb una simple diferència: sempre havien estat deesses de la
mitologia clàssica. Aquesta dona, en canvi, era un personatge comú, molt real. Alguns
crítics remarcaven que no era una dona nua sinó “una dona que s’havia tret la
roba”. També fou motiu de burla el fet que les diferents figures no semblen
tenir relació entre elles, i la sensació que la figura del rierol està com suspesa
en l’aire de resultes d’una perspectiva desconcertant.
Cabanel. Naixement de Venus |
Amb aquest fort rebuig, l’obra va ser
exposada finalment en el Saló dels Rebutjats, creat per Napoleó III per a
aquelles, més de 2000, obres que el jurat no havia acceptat. Molt irònicament,
l’obra que guanyà aquell any el Saló fou un altre nu, El naixement de Venus d’Alexandre Cabanel.
Manet va ser influenciat sobretot pels
clàssics, la pintura veneciana del segle XVI i la pintura del Barroc espanyol,
especialment Velázquez. Va ser admirat pels impressionistes, pel seu tractament de la llum i el color i per la negativa a seguir les pautes de
la perspectiva. Es van inspirar en ell, Cézanne i els cubistes.
BIBLIOGRAFIA:
DIVERSOS AUTORS.:Història de l’art. Barcelona, Ed.
Vicens Vives, 2010.
MEDINA, PEDRO.:Història de l’art. Barcelona, Columna, 1999.
http://blogs.sapiens.cat/socialsenxarxa/2012/10/25/edouard-manet-le-dejeuner-sur-l%E2%80%99herbe/
http://blogs.sapiens.cat/socialsenxarxa/2012/10/23/edouard-manet/
http://www.slideshare.net/mcarmearanda/manet-el-dinar-campestre
http://blogs.sapiens.cat/socialsenxarxa/2012/10/25/edouard-manet-le-dejeuner-sur-l%E2%80%99herbe/
http://blogs.sapiens.cat/socialsenxarxa/2012/10/23/edouard-manet/
http://www.slideshare.net/mcarmearanda/manet-el-dinar-campestre
TC
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada