1. Dades Generals. La Vicaria és un oli
sobre fusta de 60 x 94 cm del pintor català Marià Fortuny, pintat entre 1867 i
1870. A l’obra, pertanyent al realisme, s’hi representa una escena costumista.
Actualment es troba al Museu Nacional d’Art de Catalunya.
2. Descripció de la tècnica i anàlisi formal. Es tracta d’un oli sobre fusta en el qual hi destaca un cromatisme
exacerbat, que dóna a l’obra una gran intensitat lumínica, més enllà de la llum
provinent de l’esquerra, el focus de la qual no és visible. L’obra s’estructura
a partir de la perspectiva, el punt de fuga de la qual es troba on el nuvi està
signant els papers del casament, sota la mirada del testimoni i de l’ajudant
del vicari. Aquesta és la principal escena de l’obra. A l’esquerra d’aquesta
escena, aïllat completament de l’escena principal, el vicari atén un senyor. A
la dreta, situats darrere el nuvi, hi trobem un grup format per la núvia i
alguns familiars, una figura descamisada que demana almoina per a les ànimes
del purgatori i un senyor assegut al fons, que sembla que esperi el seu torn.
Més a la dreta, situats més al marge, pinta un segon grup que representarien el
poble. En aquest grup hi destaquen la maja
i el torero, en els quals es pot apreciar el virtuosisme de la pinzellada de
Fortuny, visible també en els vestits dels altres personatges i en el detall
del ferro forjat. Respecte a la composició, cal destacar el gran espai buit que
s’estén a la part inferior del quadre, que ajuda a crear la sensació de
profunditat, així com també la col·locació del llum daurat que penja del sostre
i del braser a la part esquerra, per equilibrar l’escena. L’obra adopta un
dinamisme notable gràcies a l’actitud de diàleg i la gestualitat dels
personatges.
L’obra pertany al Realisme, tal com
podem apreciar en algunes característiques com la preferència per descriure la
realitat concreta, sense idealismes, mostrant l’ésser humà en el seu context
social, la representació d’escenes costumistes, la llibertat de l’autor pel que
fa a la tècnica... Ara bé, aquesta tècnica virtuosa amb temes anecdòtics i
jovials, lluny de tota crítica social, fa que s’hagi qualificat la seva obra de
realisme preciosista.
3. Tema, funció i significat. L’escena
representada en l’obra ens mostra una vicaria típica de l’època i reflecteix un
fet molt habitual en la vida social europea: el moment de la firma dels papers
que legalitzen la unió matrimonial. Sembla que la idea d’aquest tema li va
venir després de visitar diverses vegades la sagristia de l’església de San
Sebastián de Madrid, on el mateix artista va fer els tràmits del seu matrimoni
amb Cecilia Madrazo. Però l’obra no il·lustra una vista real d’aquesta
església, ja que durant el llarg procés creatiu, el pintor també es va inspirar
en nombroses capelles romanes.
L’obra s’inclou dins del gènere del tableautin: teles de petit format, de
factura minuciosa. S’ha considerat com la imatge paradigmàtica d’un dels
estereotips vigents més típics de l’imaginari europeu des del Romanticisme: la societat
espanyola dominada per tradicions, costums i usos ancestrals arcaics.
Fortuny. Marroquí |
Fortuny està molt influenciat per
l’obra de Goya, com es pot notar en alguns recursos compositius i en la
inclusió de personatges populars típics espanyols. L’estada al Marroc durant la
guerra d’Àfrica (1860), va aportar a la seva obra una intensitat cromàtica més
gran, plena de llum i d’exotisme. L’obra de Fortuny, amb les solucions
compositives arriscades i el cromatisme exacerbat, va ser un punt de referència
per la pintura espanyola de la darreria del segle XIX.
Presentada a París a
la galeria d'Adolphe Goupil, marxant de Fortuny, l'abril de 1870, La vicaria
va tenir un gran reconeixement de crítica i públic que va contribuir a
catapultar a l'èxit comercial la figura del pintor. Inicialment adquirida per
Goupil per 25.000 francs, se la va vendre al cap de pocs dies per 70.000 francs
a una aristòcrata francesa.
Bibliografia:
DIVERSOS AUTORS.:Història de l’art. Barcelona,
Ed. Vicens Vives, 2010.
DIVERSOS AUTORS.:Visualart. Barcelona, Ed.
Vicens Vives, 2006.
http://cultura.gencat.cat/patrimoni/la_vicaria_mnac/index.html
(Web en la qual es pot veure La vicaria
de Fortuny amb gran detall)
http://blogs.sapiens.cat/socialsenxarxa/2013/01/11/maria-fortuny/
RJ
http://blogs.sapiens.cat/socialsenxarxa/2013/01/11/maria-fortuny/
RJ
***
Descobreix
una joia del museu. MNAC
Presentada
a París a la galeria Goupil l’abril de 1870, La vicaria va tenir un gran
reconeixement de crítica i públic que va contribuir a catapultar a l’èxit
comercial la figura del pintor. Inicialment adquirida per Adolphe Goupil per
25.000 francs, la va vendre al cap de pocs dies per 70.000 francs a una
col·leccionista francesa.
Bona
part de la producció de Fortuny s’emmarca en la pintura de gènere que representava
interiors ambientats en el segle XVIII, tan en voga en el mercat parisenc durant
algunes dècades del segle XIX, però que ell va tractar de forma molt personal. La
vicaria és la culminació del seu quefer artístic i el millor testimoni del seu
virtuosisme amb els pinzells, del seu interès pel passat, així com també de la seva
erudició, qualitats que van situar-lo en un lloc destacat en l’art del seu
temps.
L’observació
atenta d’aquesta obra permet destacar tres aspectes essencials, cadascun dels
quals reflecteix l’extraordinària personalitat pictòrica de Fortuny: la posada en
escena, els personatges i la factura tècnica. L’escena transcorre en un espai arquitectònic
fictici en el qual l’artista reuneix elements de diferents llocs però els dóna
una unitat i una coherència absoluta. Pel que fa als personatges, destaca el grup
dels nuvis i acompanyants, l’elegància dels quals contrasta amb els personatges
situats a la part dreta de la composició. Malgrat les seves reduïdes
dimensions, cadascuna de les figures té una fisonomia i una personalitat
definides. Quant a la factura tècnica, el sorprenent virtuosisme amb què
Fortuny va plasmar cada detall es percep en els reflexos dels metalls, en la
fusta del banc gastada per l’ús, en els setins i brodats dels vestits i en
molts altres detalls. Paradoxalment, aquesta ostentació de virtuosisme, que va
originar tants i tan merescuts elogis en el seu temps, pot perjudicar la
valoració actual de la pintura si l’espectador es limita a copsar únicament els
aspectes més superficials de l’obra.
A
banda, aquesta taula és una de les manifestacions més paradigmàtiques de la fascinació
i admiració que Fortuny sentia per Goya, tal com es palesa en algunes tipologies
figuratives i alguns recursos compositius d’inequívoca filiació goyesca.
Amb La vicaria, convertida en una de les icones del seu temps, Fortuny
va fixar la imatge d’un dels estereotips més arrelats en l’imaginari europeu
des de l’època romàntica, segons el qual la societat espanyola estava dominada
per tradicions, costums i usos arcaics i ancestrals.
Font: http://www20.gencat.cat/docs/CulturaDepartament/DGPC/Museus/Dia%20Internacional%20dels%20Museus/Joies%202010%20Museus/pdf/bcn.%20mnac.Joia%202010%20def.pdf
***
Fortuny. La batalla de Tetuán. La mitad invisible
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada