1. Dades Generals. Formes úniques de continuïtat en l’espai, obra d’Umberto Boccioni, és una
escultura exempta feta en bronze. Data del 1913 i té unes dimensions de 111x88
cm. És d’estil futurista i, tractant un dels temes recurrents en aquest estil, representa
una figura humana en moviment. Actualment es troba al MoMA de Nova York.
2. Descripció tècnica i anàlisis
formal. L’obra, de bronze
mitjançant el procediment tècnic de la fosa, representa un home que camina de
manera decidida. La figura, de cos sencer, mostra un tors sense braços,
substituïts per unes formes arrodonides. Les cames estan fixades a dos blocs
permanents que eleven la figura i n’accentuen la sensació de moviment i
lleugeresa.
El
cos es construeix a partir d’una superposició de volums, creant una sensació de
simultaneïtat temporal que reprodueix el sentit de l’acció del personatge. El
resultat és una figura distorsionada, que enquadra en un únic pla punts de
vista diferents.
Boccioni. Autoretrat |
El
contorn de la figura apareix desdibuixat, obrint-se en diverses perspectives,
multiplicant-se en volums còncaus i convexes que es tallen en arestes molt
marcades. És una composició oberta, centrifuga, oberta a l’entorn. És una
figura esborrada, sense fesomia, una figura que recorda una màquina o una bola
de foc envoltada de flames daurades. El fet que camini endavant simbolitza la figura que
avança cap el futur, amb optimisme, sense mirar enrere, amb força, ja que pot
amb el vent que la castiga.
L’escultura és d’estil
Futurista. El Futurisme parteix de la negació dels models del passat (s’han de cremar els museus, exclama Marinetti en el seu manifest).
En l’escultura, i en la pintura, la principal preocupació és la captació del
moviment, del canvi, de la transformació. Per tal d’aconseguir-ho, utilitzen
recursos propis del Cubisme: figures definides per plans geomètrics,
simultaneïtat de punts de vista... Es podria parlar del Futurisme com d’un Cubisme
dinàmic.
Tema, funció i significat. Formes úniques de continuïtat en l’espai és la posada en pràctica de les teories
de Boccioni sobre el dinamisme: l’escultor revela el moviment absolut (les forces
internes visibles d’un objecte) en relació amb el moviment relatiu (el que s’experimenta
a través de l’espai i del temps).
Per alguns crítics, aquesta escultura recull
l’essència de la teoria nitzscheana del ‘’superhome’’, l’esser humà del futur que
es desenvolupa en llibertat trencant les barreres i les normes que el tenien
atrapat. També pot recordar la figura d’un guerrer si es pensa en l’exaltació que
feien els artistes futuristes del militarisme. Boccioni també treballarà la
pintura, la seva pinzellada fragmentada, apresa de Giacomo Balla, li permetrà
representar el dinamisme característic del moviment futurista.
Tot i que els futuristes reneguen de les fórmules
heretades del passat, Formes úniques de
continuïtat en l’espai té una certa semblança amb la Victòria de Samotràcia.
Totes dues intenten recrear la sensació del moviment ràpid i decidit d’un cos
en l’espai.
Bibliografia:
DIVERSOS
AUTORS. Història de
l’art. Barcelona, Ed. Vicens Vives,
2010.
MEDINA,
PEDRO. Història de
l’art. Barcelona, Columna, 1999.
SCHREM,
A.: Selectivitat. Història de l’art. Barcelona, Edicions de la
Magrana,1997.
ZA
ZA
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada