Cristòfol. Situacions. Trajecte orbital |
Nascut el 8 de juny de 1908 a Os de Balaguer, un petit poble de la Noguera situat als peus del Montsec, fill d’una família de camperols, l’essència de l’entorn rural en què va viure la infantesa deixaren una arrel inesborrable en el seu caràcter introvertit. L’any 1922, amb només 14 anys, es va traslladar a la ciutat de Lleida per aprendre l’ofici de fuster i ebenista, l’activitat professional que el va acompanyar al llarg de la seva trajectòria artística i que el va salvar econòmicament especialment en els anys més difícils de la postguerra.
Ben aviat va entrar en
contacte amb el món cultural i artístic de la ciutat, i després d’iniciar els
primers treballs escultòrics al començament de la dècada dels anys trenta –basats
en volums figuratius d’orientació expressionista inspirats majoritàriament en
la figura de la dona rural entesa com a símbol de valors universals–, esdevingué
un dels principals protagonistes d’una nova generació d’artistes joves amb
noves idees que emergiren durant la República, el rumb dels quals malauradament
seria profundament truncat per la Guerra Civil i les seves conseqüències. Molts
d’aquests artistes s’agruparen a l’entorn de la revista Art, una
publicació d’inclinació netament avantguardista enfrontada amb els sectors més
conservadors de la vida cultural lleidatana. El mateix any que n’aparegué el
primer número, el 1933, Cristòfol encetà una etapa creativa centrada en la experimentació
personal amb l’escultura no figurativa que trencava radicalment amb tot el seu
treball anterior. D’aquí en sorgiren les seves obres més emblemàtiques, com De
l’aire a l’aire (1933) o Nit de Lluna (1935), vinculades a la
poètica surrealista i basades en la utilització de materials i objectes extrets
de l’entorn quotidià. Paral·lelament, també es dedicà al treball de formes
biomòrfiques i orgàniques, materialitzat en un conjunt de volums i dibuixos (Morfologies)
que de la mateixa manera lliguen amb el moviment surrealista. En aquest sentit,
la seva obra va participar en l’Exposició Logicofobista de Barcelona (1936), i
en les mostres internacionals de surrealisme de Tòquio (1937) i París (1938).
Plaça Orwell. Escultura L. Cristòfol |
Al començament de la
dècada dels vuitanta, després d’una incansable trajectòria de recerca artística
personal –que es tanca amb la darrera de les seves sèries experimentals, Alpha-Omega-Alpha–,
la crítica especialitzada comença a reivindicar-ne l’obra dins del context de
les avantguardes històriques i Cristòfol esdevé el centre d’homenatges, premis i
distincions. Se li atorga la Creu de Sant Jordi i la Medalla al Mèrit de les
Belles Arts, i l’any 1989 la Fundació Miró li dedica una gran mostra
antològica. Poc després, l’artista fa donació de gairebé la
totalitat de la seva obra als ajuntaments de Barcelona i Lleida, que més tard
es va integrar en els fons del Museu Nacional d’Art de Catalunya i del Museu
d’Art Jaume Morera respectivament.
Font:
http://www.lleidatur.com/Portals/2/Publicacions/pdf/rev/36/8-personatges.pdf
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada