1. Dades generals. L'escultura
El Profeta va ser realitzada per
l'escultor aragonès Pablo Gargallo l'any 1933. D'estil cubista, va ser
realitzada en bronze amb unes dimensions de 235x65 cm. Existeixen diverses
reproduccions: al Museu Gargallo de Saragossa, al Museu Reina Sofia de Madrid...
2. Anàlisi formal. Pablo
Gargallo va realitzar aquesta obra en guix i no la va poder veure fosa en
bronze per manca de recursos econòmics. Després de la seva mort es faran diverses
còpies a partir de l’original.
Es tracta d'una
escultura en tensió, dempeus, amb les cames obertes i els peus ben aferrats al
terra. Multifacial, ja que l’espectador ha de girar al seu voltant per apreciar
el espais buits i plens, i monocroma, ja que el seu color és únicament el del
bronze. Gargallo juga amb las formes per a crear diferents efectes lumínics:
les formes convexes deixen relliscar la llum i les formes còncaves la
reflecteixen.
L'escultura s'estructura
al voltant d'un eix central format pel cap, la columna vertebral i la cama
esquerra. D'aquest eix surten les altres parts del cos. Les cames formen
sòlides línies rectes que afermen la figura al terra. Les línies corbes que
predominen són les de la pell de xai que li cobreix el cos, els dos braços i
l'espatlla esquerra. El braç esquerre sosté un bastó molt prim que serveix per
donar-li més força i autoritat.
La força expressiva de
la figura es concentra en la mà dreta aixecada i en el seu rostre. Les línies i
els plànols condueixen la mirada de l'espectador cap al cap, particularment cap
a la boca, centre eloqüent de la figura des de qualsevol punt de vista.
Gargallo, després d’uns
inicis com a escultor modernista, va evolucionar cap al cubisme. Però, sobretot,
serà un introductors del buit en l’escultura. Això queda plasmat en la seva
coneguda frase "el volum no surt de la massa, sinó de buit".
Gargallo. Ballarina |
3. Tema, funció i significat. Un
profeta és un missatger de Déu que prediu esdeveniments futurs. La vara que
sosté simbolitza la seva missió: guiar al poble. Aquesta vara ha fet que el
profeta es relacionés amb Sant Joan Baptista. El tema, per tant, podria ser
bíblic, però Gargallo va més enllà i vol representar la força de la paraula i
de la veritat com el camí a seguir.
Aquest profeta està cridant,
es troba en el moment culminant del seu discurs. Un discurs ple de passió, en
el qual, de manera poderosa, amenaçant amb el gest ferm del seu braç, ens
convida a seguir-lo i a creure en el que diu.
El profeta es considera
l'obra més important de l'escultor aragonès.
Bibliografia:
DIVERSOS
AUTORS. Història de l’art. Barcelona, Ed. Vicens Vives, 2010.
DIVERSOS AUTORS. Visualart. Barcelona,
Ed. Vicens Vives, 2006.
http://www.xtec.cat/~fchorda/ee6/8/index.htm
[24.3.2012]
NC
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada