6 d’oct. 2011

Donatello David

1. Dades generals. Aquesta obra de Donatello, el David amb el cap de Goliat, és una escultura exempta, realitzada en bronze segons el sistema de la cera perduda. La figura està dempeus i representa un tema bíblic. Té una alçada de 1,58 i, tot i que originalment es trobava al palau dels Medici, actualment es la podem veure al Museu Bargello a Florència. Va ser realitzada cap a la meitat del segle XV (1444-46). El seu estil és renaixentista (Quattrocento).

2. Descripció tècnica, formal i estilística. La figura transmet una sensació de dinamisme contingut gràcies al contrapposto que recrea la famosa corba praxiteliana: l’escultor ha elevat un dels malucs de la figura i n’ha flexionat la cama contrària, corbant-ne tot el tors i fent que una de les espatlles estigui més alta que l’àltra. És, per tant, una composició inspirada en l’època grega que aporta a la figura moviment, expressió i sensualitat.

L’obra mostra un estudi anatòmic detallat del cos d’un adolescent, respectant les proporcions i la forma del cos humà. Podem dir llavors que el cos es simètric i harmònic, i que Donatello recupera la idea del cànon (conjunt de regles que regulen les proporcions de l’escultura  d’acord amb un model ideal establert) de bellesa humana. L’obra com hem dit abans és exempta, i el que buscava Donatello era que pogués ser vista des de punts de vista diversos: el seu emplaçament original era el pati (cortile) del palau dels Medici a la ciutat de Florència (molt a prop de Sant Lorenzo).

És una obra molt característica de l’estil del primer renaixement: la figura humana com a tema central, el naturalisme idealitzat, la influència clàssica en l’expressió i la composició (més endavant Donatello posarà més èmfasi en el realisme i el dramatisme) i la recuperació de la figura exempta nua (la primera des de l’Antiguitat clàssica).

3. Tema, funció i significat. El tema és bíblic. David està representat amb un cos jove i nu, amb un cert punt de feminitat. No està nu del tot, porta botes i el barret típic dels camperols de la Toscana ja que Donatello vol actualitzar el mite bíblic: David com a símbol de Florència. Als peus de David s’hi troba el cap de Goliat, al qui ha matat gràcies a la seva astúcia i a la seva intel·ligència; després li ha tallat el cap amb l’espasa que duu a la mà dreta. Representat com un heroi, David mostra que la intel·ligència i la raó poden  sotmetre la força bruta (Goliat). L’escultura es un encàrrec dels Medici i té també un sentit al·legòric: la pacífica república Florència sota el pròsper govern dels Medici s’imposa sobre les agressives Milà i Nàpols.
Bibliografia utilitzada:
DIVERSOS AUTORS.: Història de l’art. Barcelona, Ed. Vicens Vives, 2010.
DIVERSOS AUTORS.: Visualart. Barcelona, Ed. Vicens Vives, 2006.
MEDINA, PEDRO.: Història de l’art. Barcelona, Columna, 1999.
http://blogs.sapiens.cat/socialsenxarxa/2012/02/02/donatello-david/

5 comentaris:

  1. Podriem afegir, també, què el fet que representi un cos un no significa que vulgui mostrar una bellesa física, si no més bé una bellesa espiritual.

    ZA

    ResponSuprimeix
  2. Al punt 4 (Funció i significat), on diu que "originalment aquesta obra es trobava al pati del palau dels Medeci", afegiria que actualment es troba al Museo Nazionale del BARGELLO, Florència, Itàlia.

    ResponSuprimeix
  3. Aquest comentari està molt bé, però putse jo hagués afegit la tècnica com es va fer el David, és a dir, la cera perduda, i l'hagués explicat una mica. però crec que està molt encertat posar que prové d'un tema biblic del llibre de Samuel.

    ResponSuprimeix
  4. El comentari sobre el David de Donatello està força bé, però jo com a curiositat afegiria la gran destresa que té l'escultor per representar la bellesa anatòmica del cos humà. És una curiositat simplement pel fet de que a Donatello l'horroritzava fer estudis anatòmics amb cadàvers com ho feien altres artistes com Miquel Àngel o Leonardo da Vinci. Per això aquí estè l'art vertader: el que fa Donatello per intuïció, supera la tècnica de molts especialistes en aquest camp.

    ResponSuprimeix
  5. Està prou bé aquest comentari, però potser jo hagués ampliat una mica l'apartat de funció i significat, com per exemple que l'escultura es tracta d'una exaltació de la bellesa de l'adolescent que ha vençut a Goliat més pel seu coratje que per la seva força, i que s'hi conmemora les victories de Florència sobre el seu rival, Milà. Trobo que tot i així està molt ben estructurat i explicat.

    ResponSuprimeix