6 de maig 2012

Bourgeois. Maman


1. Dades generals. L'escultura Maman va ser creada per l'autora francesa Louise Bourgeois (París, 1911–Nova York, 2010) l'any 1999. Es tracta d'una escultura exempta realitzada en bronze, acer inoxidable i marbre. Les seves mides són de 8,95 x 9,80 x 11,60 m . L'estil de l'obra és expressionista i el tema és al·legòric. L'obra la podem trobar a l'exterior del Museu Guggenheim de Bilbao al País Basc.

2. Descripció tècnica i formal. Maman, creada amb bronze, acer inoxidable i marbre a partir del procediment tècnic de la fosa, se sosté sobre vuit gegantines potes de bronze que recorden els arcbotants d’una catedral gòtica. Aquestes extremitats, rugoses i irregulars, no estan tenses sinó que donen la sensació de quelcom viu.

Podríem dir que és una obra tancada ja que les vuit potes de l'aranya es corben cap a l’interior, com protegint el seu cos, i conflueixen en el punt central de l'escultura, la mena de bossa construïda a partir d'un teixit metàl·lic que està suspesa en el buit i que és on representa que s'hi guarden els ous de l'aranya, les pedres blanques fetes de marbre. Les potes delimiten un espai interior que sembla una gàbia o un cau de protecció pels vianants que hi passegen i aquest espai queda integrat com a part de l’escultura. L'obra és multifacial ja que es convida a ser observada des de diverses perspectives.

La seva textura és rugosa degut a les diverses plaques de bronze que la conformen a manera de trossos de tela. La superfície està plena d’entrants i sortints que creen efectes de clarobscur. Les potes projecten grans ombres allargades al terra.

L’obra pertany a l’expressionisme amb matisos personals. L’artista crea un llenguatge visual propi i un diàleg molt personal amb l’espectador. La seva producció artística està plena de símbols. És una artista de gran originalitat, que sap treballar materials diferents: bronze, marbre, làtex… També ha estat pionera en l’ús de grans instal·lacions públiques com a medi per implicar el públic en l’ experiència de l’art. Al llarg de la seva trajectòria artística va rebre la influència de diferents estils: cubisme, abstracció, surrealisme, expressionisme abstracte nord-americà, minimalisme i el contacte amb l’art primitiu de tribus índies i africanes. Alhora va saber crear un llenguatge artístic propi, personal, basat en les seves vivències i traumes infantils, de manera que les seves obres són autobiogràfiques.

3. Tema, funció i significat. El tema principal de l'obra és al·legòric. Per l'autora, aquesta obra té un gran significat sentimental ja que Maman és un homenatge a la seva mare. Una mare a la que admirava, a la que considerava una gran amiga i que era, segons Bourgois, com les aranyes: deliberada, intel·ligent, pacient, calmada, raonable, fina, subtil, indispensable, neta i útil.

L’aranya simbolitza la naturalesa ambivalent de la maternitat, que tant utilitza la seda per embolicar i protegir els ous, com per filar la teranyina per caçar les seves presses. Té aquesta doble funció contradictòria de vida i mort.

A més connecta amb els seus traumes infantils. Quan era petita, va patir el maltractament i el menyspreu seu pare, que havia esperat tenir un fill mascle, i va presenciar la relació extra matrimonial del seu pare amb la institutriu l’ensenyava quan era petita. També la va afectar molt que la seva mare consentís aquesta relació en comptes de revelar-se.

L’obra fa referència, per tant, a aquests sentiments, emocions i traumes que va patir durant la seva infància. Per una part pretén revifar el record però per l’altre també intenta buscar la forma de poder oblidar-lo, de conjurar-lo.

Maman forma part d’una sèrie anomenada ‘Spider’. Es troben diverses còpies a Ottawa (Canadà), París (França), Tokio (Japó), Sant Petersburg (Rússia), Seul (Corea del Sud) i l’Havana (Cuba).

Bibliografia:
DIVERSOS AUTORS.: Història de l’art. Barcelona, Ed. Vicens Vives, 2010.
http://blocs.xtec.cat/lartbarroc/l-escultura-del-segle-xx/
http://aprendersociales.blogspot.com.es/2010/06/louise-bourgeois.html
http://www.babab.com/no07/louise_bourgeois.htm

PH
***
Guggenheim Bilbao. Louise Bourgeois

A lo largo de una carrera que abarcó casi siete décadas, Louise Bourgeois creó un corpus de obra rico y siempre innovador que se entrecruzó con algunos de los principales movimientos vanguardistas del siglo XX, como el Surrealismo, el Expresionismo Abstracto y el Posminimalismo, sin renunciar a su propia visión creativa. Aunque la obra de Bourgeois abarca la pintura, el dibujo, el grabado y la performance, la artista es más conocida por sus esculturas, ya sean íntimas o monumentales, en las que empleó diversos materiales, como la madera, el bronce, el látex, el mármol y el tejido. Su obra es muy personal, con frecuentes referencias a una dolorosa infancia marcada por un padre infiel y una madre cariñosa pero cómplice de la situación, y al mismo tiempo tiene un carácter universal, ya que encara el reto agridulce de ser un ser humano.

Mamá (Maman), de casi 9 metros de altura, es una de las esculturas más ambiciosas de Bourgeois y pertenece a una serie inspirada en la araña, motivo que apareció por primera vez en varios dibujos realizados por la artista en la década de 1940 y ocupó un lugar central en su obra durante la década de 1990. Las arañas, que Bourgeois presenta como un homenaje a su madre, que era tejedora, ponen de manifiesto la duplicidad de la naturaleza de la maternidad: la madre es protectora y depredadora al mismo tiempo. La araña utiliza la seda tanto para fabricar el capullo como para cazar a su presa, así que la maternidad encarna fortaleza y fragilidad. Estas ambigüedades se ven intensamente reflejadas en esta Mamá gigantesca, que se sostiene sobre unas patas que semejan arcos góticos y que funcionan al mismo tiempo como jaula y como guarida protectora de una bolsa llena de huevos que se encuentran peligrosamente adheridos a su abdomen. La araña provoca pavor y miedo pero su gran altura, sorprendentemente equilibrada sobre unas ligeras patas, transmite una vulnerabilidad casi conmovedora.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada